Ana Sayfa Tedavi Osteoporozda (Kemik Erimesi) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon

Osteoporozda (Kemik Erimesi) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon

Osteoporozda (Kemik Erimesi) Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon

Osteoporozda (kemik erimesi) fizyoterapi ve rehabilitasyon kemik kütlesinin arttırılması, risk faktörleri ve komplikasyonların önlenmesi ve tedavisine yönelik çok yönlü yaklaşımları içeren tedavi programından oluşmaktadır.

Amaçlar

• Kırık riskine karşı korunma önlemleri almak
  • Kemik kitle kaybının hızını azaltmak
  • Mevcut kemik kitlesini arttırmak
  • Akut ve kronik ağrıyı kontrol etmek
  • Düzgün postürü korumak

Kemik Erimesi Rehabilitasyonu

Osteoporozlu hastalarda ağrı durumu çok iyi değerlendirilmelidir. Akut ağrıda yatak istirahati, analjezikler (ağrı kesiciler), elektroterapi modaliteleri ve izometrik egzersizler önerilmektedir. Kronik ağrının nedeni, boyda ve paraspinal kaslarda meydana gelen kısalmadır. Osteoporozda fiziksel kayıpların giderilmesinde medikal tedavi, egzersiz, dengeli beslenme programı, destekleyici yardımcı cihazlar bir bütün olarak ele alınmalıdır.

Gelişebilecek fonksiyonel yetersizliklerin önlenmesi için hasta ve ailesinin bilgilendirilmesi, ev ve iş ortamının düzenlenmesi, düşme risk faktörlerinin önlenmesi, günlük yaşam aktivitelerini kolaylaştıracak yardımcı cihaz araçlarının kullanımı ve bilinçli beslenme olarak özetlenebilir.

Osteoporoz tedavisinde fiziksel aktivite ve egzersizin çok önemli bir yeri vardır. Fiziksel aktivite ve egzersiz ile kemiğe uygulanan mekanik güç, osteoblastik aktiviteyi (kemik yapım aktivitesi) arttırmaktadır. Bir diğer önemli etki ise östrojen hormonun artışına sağlanan katkıdır. Osteoporozda fiziksel aktivite ve egzersizin faydaları şu şekilde sıralanmaktadır:

• Kemik kütlesini ve kas gücünü arttırarak kırık riskini azaltır
  • Kas kuvvetini arttırarak denge, koordinasyon ve iskelet desteği sağlar
  • Eklem fleksibilite (esneyebilirlik) ve stabilitesini arttırır
  • Postürü koruyarak deformiteleri engeller
  • Kalp ve solunumsal dayanıklılığı arttırarak genel performansı yükseltir
  • Psikososyal güvenini arttırır
  • Yaşam kalitesini arttırır

Osteoporozda önerilebilecek egzersiz türleri vardır. Bunlar; germe egzersizleri, denge ve koordinasyon egzersizleri, vücut ağırlığı ile yapılan egzersizler, yüksek etkili egzersizler, kuvvetlendirme egzersizleri, postür egzersizleri, Tai-Chi-Chuan egzersizleri ve klinik pilates egzersizleri olarak  sınıflandırılabilir.

Bu konuda daha fazla okuma için:

Referanslar:
Prof. Dr. Gül Şener ve Prof. Dr. Fatih Erbahçeci, Kinezyoloji ve Biyomekanik (Hipokrat Kitabevi), 96-106
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman ve Prof. Dr. Öznur Tunca Yılmaz, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 1 – Genel Fizyoterapi (Hipokrat Kitabevi), 435-441

SOSYAL MEDYA

337BeğenenlerBeğen