Ana Sayfa Ortopedi Tarsal Tünel Sendromu Nedir? Belirtileri Nelerdir?

Tarsal Tünel Sendromu Nedir? Belirtileri Nelerdir?

Tarsal Tünel Sendromu Nedir?

Siyatik sinirin medial trunkusunun devamı olan tibial sinir, popliteal fossa üzerinde siyatik sinirden ayrılmaktadır. Gastroknemius kasının iki başı arasından derinleşerek aşağıya iner. Ayak bileği seviyesinde yüzeyelleşir ve medial malleolün arkasında seyreder. Ayak bileğinde fleksör retinakulum altında tarsal tünel içinden geçer. Tarsal tünel içinde “Calcaneal”, “Medial Plantar”, “Lateral Plantar” olmak üzere üç dala ayrılmaktadır. Medial plantar sinir abduktor hallucis, flexör digitorum brevis, flexör hallucis brevis ve 1. lumbrikal kası; lateral plantar sinir ise ayağın ekstansör digitorum brevis ve ekstansor hallucis brevis hariç diğer bütün intrensik kaslarını innerve eder. Posterior tibial sinirin fleksör retinakulum altındaki tarsal tünelde sıkışmasına Tarsal Tünel Sendromu denir. Tarsal tünelde tibial sinir dışında, vasküler yapılar, flexör hallucis longus ve flexör digitorum longus kaslarının tendonları da sıkışabilmektedir.
Tibial sinir en sık ayak bileği distalinde sıkışır.

Tarsal Tünel Sendromu Neden Olur?

• Fibrozis
  • Nörinom
  • Ganglion
  • Lipom
  • Osteokondroma
  • Variköz venler
  • Malign tümörler
  • Tarsal kanalda darlık
  • Hipertrofik adductör hallucis gibi external nedenlerlerle görülmektedir.
  • Tenosinovit, tendon rüptürü, obezite, akromegali ve talokalkaneal anomaliler de sebep olabilmektedir.
  • Ankilozan spondilit, romatoid artrit, diabetus mellitus gibi hastalıklarda da tarsal tünel sendromu görülebilir.
  • Direkt travma veya kalkaneo varus ve valgus sonucu traksiyon lezyonu olabilmektedir.
  • En sık nedenler arasında birinci sırada idiopatik olanlar, ikinci sırada travmatik olanlar, üçüncü sırada ise variköz venler yer alır.

Tarsal Tünel Sendromunda Belirtiler Nelerdir?

Proksimal Tarsal Tünel Sendromu

• Şiddetli rahatsızlık ve yanma vardır.
  • Yanma, karıncalanma ve uyuşma ayak plantar yüzünde olur.
  • Genellikle yavaş başlangıçlıdır, nadiren travma tanımlanır ve sıklıkla tek taraflıdır.
  • Uzun süre ayakta durma ve yürüme ile belirtiler artar, istirahat ile azalır. Gece ağrısı olabilir.
  • Aşırı dorsifleksiyon ile ayak bileğinde ağrı meydana gelir.

Distal Tarsal Tünel Sendromu

• Lateral plantar sinir sıkışır ve kronik topuk ağrısına neden olur.
  • Başlangıçta ayakta durunca olur, daha sonra otururken ve istirahatte de olabilir.
  • Sabah ilk adım genellikle ağrılıdır. Gün içinde aktivite ile artar, hasta oturduktan sonra da birkaç saat yakınmalar devam eder.
  • Beşinci ve altıncı ekatlarda sıktır; kadınlarda, erkeklerden daha çok görülmektedir.
  • Medial plantar dal sıkışmış ise ağrı medial arkta görülmekte ve yakınmalar ayakta durmak ile artmaktadır.

Tanıda Nelere Dikkat Edilmelidir?

Öncelikle detaylı bir anamnez alınmalıdır. Ayakta ağrı ve paresteziler, tinnel belirtisinin pozitif olması ve pozitif elektrodiyagnostik sonuçlar tarsal tünel tanısını koydurur. Eğer bu üç bulgudan ikisi hastada varsa, bu hastalar dikkatle takibe alınıp konservatif tedavi uygulanmalıdır. Yalnızca bir bulgu var ise önlem amaçlı konservatif tedavi uygulanmalıdır.

Tarsal tünel sendromu tanısını  koyduran tek bir test yoktur. Elektrodiyagnostik testler tanıyı desteklerler, ayırıcı tanıya destek olurlar. Elektrodiyagnostik incelemelerin yetersiz kaldığı durumlarda “basınç duyarlı duyusal kayıt cihazı” kullanılabilir. İki nokta diskriminasyonunun hissedilebildiği basıncı kaydetmekte kullanılan bu cihaz, tuzak nöropatilerde elektrodiyagnostik incelemelere göre çok daha duyarlı, ancak daha az spesifik sonuçlar vermektedir.

Manyetik rezonans inceleme, özellikle kanal içi lezyonlarda en önemli yardımcı tanı yöntemidir.

Ayırıcı tanıda sıklıkla bilateral paresteziye sebep olan polinöropati, iskemi akla gelmelidir.

Derin flexör kompartmanda olası kompartman sendromu araştırılmalıdır. Bu bölgede oluşacak herhangi bir kompartman sendromu parmak fleksörlerinin hemen yanından geçen tibial siniri sıkıştıracak ve aynı klinik bulgulara yol açacaktır.

Ayırıcı tanıda akla gelmesi gereken diğer patolojiler kalkaneal spurlar, ayaktaki eklem artrozları, ligaman ve fasyaların inflamasyonlarıdır.

SOSYAL MEDYA

337BeğenenlerBeğen