Torasik Outlet (Göğüs Çıkım) Sendromu

Torasic Outlet (Göğüs Çıkım) Sendromu Nedir?

Köprücük kemiği ve 1. kaburga arasındaki atardamar, toplardamar ve sinir yapılarının sıkışmasına torasik outlet sendromu denir. Bu sıkışmaya skalen adı verilen boyun kasları, köprücük kemiği, köprücük kemiğine yapışan subklavius isimli kas, pectoralis minör kası ve daha birçok kas veya bağ neden olabilir. Ayrıca göğüs üst kısmı travmaları, köprücük kemiği ve kaburga kırıkları, servikal bölge (boyun bölgesi) yaralanmaları, C7 adı verilen boyun omurunun doğuştan büyük olması, doğuştan fazla kaburga, şişmanlık, kötü duruş pozisyonları da nedenler arasındadır.

Kimlerde Görülür?

Genellikle 25-35 yaş grubunda daha sık görülür.

Kadınlarda görülme sıklığı erkeklere oranla daha fazladır.

Masa başı çalışan, bilgisayar kullanan kişilerde, ev hanımlarında, müzisyenlerde, voleybolcularda görülebilir.

Semptomları (Belirtileri) Nelerdir?

Ağrı: Hastaların %90-98′ inde ağrı görülür. Ağrının yeri basının yerine göre değişmektedir. Örneğin; C5-6 sinir kökleri sıkışırsa sırtta, boyunda, köprücük kemiği üzerinde, kolda, ön kolda ve elde sinir hattı boyunca ağrı görülür. C7-8 sinir kökleri sıkışırsa kürek kemiğinde, köprücük kemiği üzerinde ve kolda ağrı görülür.

Baş ağrısı

Kolda kuvvet kaybı

Uzun süreli basıda kas zayıflığı

Baş üstü aktivitelerde zorluk

Parestezi (karıncalanma, uyuşma, iğnelenme hissi)

Atardamar sıkışmışsa; kollarda soğukluk, solukluk, renk değişikliği, deride pullanma, kıllarda dökülme, tırnak uzamasında gecikme, yaraların geç kapanması, dokuda kan akımı beslenmesinin bozulması

Toplardamar sıkışmışsa; kolda, elde ödem, şişlik, deride nemlilik, morarma

Nasıl Teşhis Edilir?

Fizik muayene ve bazı görüntüleme teknikleri (MRI (Magnetic Resonance Imaging), CT (bilgisayarlı tomografi), ultrasonografi, anjiyografi, EMG) kullanılır. Teşhis için kullanılan bazı özel testler vardır.

⇒Adson Testi:
El bileğindeki nabız hissedilir. Kol yana, yukarı açılır ve dışa çevrilir. Hastadan başını muayene edilen tarafa çevirmesi istenir. Hasta nefesini tutar. Nabız zayıflıyor ya da hissedilmiyorsa test pozitiftir.

⇒Hiperabduksiyon Testi:
El bileğindeki nabız hissedilir, kol başın yukarısına kaldırılır. Nabız zayıflar veya hissedilmez ise test pozitiftir.

⇒Asker Duruşu Testi:
El bileğindeki nabız hissedilir. Hasta derin nefes alıp kollarını geri atar. Nabız zayıflar veya hissedilmez ise test pozitiftir.

⇒Abduksiyon-Eksternal Rotasyon Testi:
Dirsek bükülür. Avuç içi karşıya bakacak şekilde kol kaldırılır. Ağrı oluşursa test pozitiftir.

Kaynakça:
-https://www.cuneytkoksoy.com/torasik-outlet-sendromu-gogus-cikim-sendromu