Shin Splints (Koşucu Bacağı)

Shin Splints (Koşucu Bacağı) Nedir?

Shin splints diğer bir adıyla Medial Tibial Stres Sendromu (MTTS) posteromedial tibial kenar boyunca egzersize bağlı ağrı olarak tanımlanır ve bu ağrı posteromedial tibial kenarın ardışık 5 cm ve üzerinin palpasyonuyla provoke edilir. Sporcular ve askerlerdeki en yaygın bacak yaralanmalarından biridir.
Sporcularda %4’ten %19’a kadar insidans oranıyla yaygın görülen bir aşırı kullanıma bağlı spor yaralanmasıdır. MTSS’nin uzun mesafeli koşuculardaki sıklığı %16.8 kadar yüksek olabilir ve kadın koşucularda daha yaygın görülür.

Literatürde Shin Splints’e neden olarak çeşitli risk faktörleri öne sürülmüştür. Tüm faktörlerin örnekleri arasında pes cavus, pes planus, pronasyon hızı, maksimum pronasyona kadar geçen süre, uzamış arka ayak pronasyonu, sınırlı ayak bileği hareketi, cinsiyet, kemik mineral yoğunluğu, menstrüel disfonksiyon, önceki yaralanma ve koşu sırasında artan darbe kuvvetleri sayılabilir.

Yapılan başka bir literatür çalışmasında da (Newman et al., 2013) koşucularda Shin Splint görülmesinin nedenleri olarak:

• Beden kitle endeksinde değişim
  • Navikula’daki düşmenin artışı (navicular drop test)
  • Daha büyük iç-dış rotasyon açısı ve
  • Daha büyük dorsifleksiyon ve plantar fleksiyon açısı (ayağın yukarı, aşağı düz hareketinde açı artışı)  gösterilmektedir.

Medial Tibial Stres Sendromu klinik olarak hikaye ve fiziksel muayene yapılarak tanılanabilir. MTSS’de altta yatan patolojinin, kemiğe aşırı yüklenme mi yoksa  periostal inflamasyon mu  olduğu tartışmalıdır. Patogenezin belirsiz olduğu spor yaralanmaları için tanısal yaklaşımda görüntüleme ve histolojik bulgulara dayalı tanı koymaktan, klinik bulgulara dayalı tanı koymaya doğru bir kaymaya ihtiyaç olduğu görülmektedir. Bu yüzden hikaye ve fiziksel muayene MTSS’nin tanısal süreci için temel yapıtaşlarıdır.

Standartlaştırılmış hikayede ağrının yeri ve başlangıcı sorulur. Hikayeden sonra MTSS’den şüphelenilirse, posteromedial tibial kenar palpe edilir ve sporcuya fark edilebilen ağrının varlığı sorulur. Palpasyonda ağrı yoksa veya 5 cm’den az bir uzunluk boyunca ağrı varsa, diğer alt bacak yaralanmaları (örneğin stres kırığı) olabileceği düşünülür. Bu şekilde fiziksel muayenede ayırt edici durumlara bakılır.

Shin Splint Tedavisi isimli makalemizi okumayı unutmayın.

• M Winters, E W P Bakker, M H Moen, C C Barten, R Teeuwen, A Weir. Medial tibial stress syndrome can be diagnosed reliably using history and physical examination. Br J Sports Med 2017;0:1–6
  • Janice and Reiman (2017). Lower Extremity Kinematics in Running Athletes with and without a History of Medial Shin Pain. International Journal of Sports Physical Therapy: 7(4): 356-364
  • Newman, P, Witchalls, J. Waddington, G, Adams, R. (2013). Risk factors associated with medial tibial stress syndrome in runners: a systematic review and meta-analysis. Journal of Sports Medicine; 13(4): 229-241.
  • Moen, Maarten H., et al. “Medial tibial stress syndrome.” Sports medicine 39.7 (2009): 523-546.