Shin Splint Tedavisi

Shin splint; koşucu bacağı veya medial tibial stres gibi isimlerle de adlandırılan kemik zarının iltihabi reaksiyonu ile karakterize olan bir hastalıktır.

Sıklıkla koşucularda görüldüğü için koşucu bacağı olarak bilinen bu hastalık bacağın iç ön kısmında lokalize olmuş dorsi fleksiyon veya plantar fleksiyonda (ayak bileğinin aşağı yukarı hareketi) artan ağrı ile kendini gösterir. Hatta hastayı istirahat dönemlerinde bile yere bastıramayacak kadar ağrı şiddetlenir.

Shin Splint Sendromu Nasıl Oluşur?

Yanlış koşu teknikleri, yanlış ayakkabı seçimi, sert zemin, spor öncesi ısınma ve germe egzersizlerini yapmamak, koşu esnasında ani hız değişimleri, kas elastikiyetinde azalma, alt ekstremitenin anatomik dizilimdeki bozukluklar shin splint sendromuna sebebiyet verebilir.

Kısacası ısınmamış (dolaşımı artmamış) bölgede kaslar çekildiğinde oluşan ani kuvvet bölgede travmaya sebep olur.

Fakat shin splintlerinin patofizyolojisini açıklayabilecek kanıtlanmış bir teori yoktur.

Winters ve ark. (2017) yaptığı çalışmada
“Tibialis posterior ve flexor digitorum longus kasları tibia adı verdiğimiz bir kemiğe yapışır. Bu iki kasın kuvvetli çekişi, işin esasında tibia’da yapısal bir değişiklik yaratmalı veya bir yaralanmaya sebebiyet vermeli”
olarak açıklamıştır.

Zachary’e göre koşucularda Shin Splint olmasının nedenlerini şu şekilde belirtmiştir:
Beden kitle indeksinde değişim, Navikula’daki düşmenin artışı (1982 yılında Brody tarafından bulunan “The Navicular Drop Test” ile ölçümü gerçekleştirilebilir), daha büyük iç-dış rotasyon açısı, daha büyük dorsi fleksiyon, plantar fleksiyon açısı (ayağın yukarı, aşağı düz hareketinde açı artışı) Zachary ve ark. (2016)

Shin Splint Tedavisi Nasıl Olmalı?

Tedavisi birçok hastalıkta yapıldığı gibi semptomatik olarak izlenir yani amacımız ödem ve inflamasyonu kontrol altına almaktır. Ve önemli hususlardan biri de ağrıyı agreve eden (şiddetlendiren) hareketlerden kaçınmak gerekir. Tabi en önemlisi de iyi bir değerlendirme yapılmalı ve kişiye özgü tedavi programı çizilmelidir.

Shin splint ağrısında travmatik doku fasya ve interrosseas membran (ince fibröz zar) olduğu için myofasyal germe, gevşeme ve konnektif doku masajları uygulanabilir.

Germe ve Kuvvetlendirme Egzersizleri Neden Önemli?

Germe egzersizleri sık kullanılan dokulara uygulanarak dokuların gevşemesi ve üzerine binen yükü azaltmaya yardımcı olur. Kuvvetlendirme egzersizleri ile kasların taşıma kapasiteleri arttırılarak doku iyileşmesine, inflamasyon ve ağrının azalmasına yarar sağlar.

Hangi Kaslar Kuvvetlendirilmeli?

Koşu biyomekaniği incelendiğinde core kasları, kalça kuşağı kasları ve alt ekstremite kasları esas alınır. Koşu mekanizması geliştirilerek yaralanmalar önlenmeye çalışılır. Proprioseptif denge eğitimi de verilmelidir çünkü eklem ve postural kasların etkinliği arttırılarak vücudun koşu esnasında yerin reaksiyon kuvvetine etkisi azaltılıp yine yaralanmaların önlenmesi amaçlanır.

Shin splint sendromunda ortezleme yapılabilir. Kinezyo-bantlama uygulanabilir. Birçok alternatif ek tedavi seçeneği tedavi programına eklenebilir.

“Bilateral ortez kullanımı koşu sırasında ayak-basınç dağılımı paternlerini normalize etmek için, rekreasyonel koşuculardaki MTSS’yi tedavi etme ve önleme potansiyelini gösteren etkili bir araç olabilir.”
(naderi ve ark. 2018)

Shin Splint Tedavisinde ESWT (Extracorporeal Shock Wave Therapy) Kullanımı?

M. H. Moen ve ark. 2012’de yaptığı bir çalışmada MTSS (shin splint) tedavisinde kullanabilir.

Shin Splint Tedavisinde FDM?

Fasyal distorsiyon model (FDM), fiziksel rahatsızlıkların ve bozulmuş motor fonksiyonların sebebini, insan organizmasında fasyal distorsiyonun altı tip formundan bir veya birkaçıyla yorumlayan spesifik bir tıbbi yaklaşımdır. Distorsiyon doğru şekilde tedavi edildiğinde, ağrı ve hareket kısıtlılıkları etkili ve kapsamlı bir şekilde tedavi edilir.

FDM tedavisi, MTSS’nin (shin splint) akut tedavisi için potansiyel etkili bir yöntemdir.
(Schulze ve ark. 2014)

Shin Splint Tedavisinde Kortikosteroid Kullanılır Mı?

Shin splint sendromunda kortikosteroid kontrendikedir (sakıncalı). Çünkü kortikosteroid sağlıklı dokuların iyileşmesinde kullanılır. Shin splint’te enjekte edilen kortikosteroid, yaralanmış dokuyu iyileştirmez aksine dokuyu tekrar yaralar.

Kaynakça
Zachary K. Winkelmann Risk Factors for Medial Tibial Stress Syndrome in Active Individuals: An Evidence-Based Review J Athl Train. 2016 Dec; 51(12): 1049–1052.
Naderi ve ark. Arch-support foot-orthoses normalize dynamic in-shoe foot pressure distribution in medial tibial stress syndrome 2018 Aug 7:1-11. doi: 10.1080/17461391.2018.1503337
Shockwave treatment for medial tibial stress syndrome in athletes; a prospective controlled study M H Moen,1 S Rayer, 2 M Schipper, 2 S Schmikli,1 A Weir,3 J L Tol, 3 F J G Backx 1 (2012)
Treatment of medial tibial stress syndrome according to the fascial distortion model: a prospective
case control study. Schulze C1Finze S2Bader R2Lison A3. (2014) 2014;2014:790626. doi: 10.1155/2014/790626