Raynaud Fenomeni Nedir?

Raynaud fenomeni, el ve ayak parmaklarınızdaki kan damarlarının geçici olarak soğuk havaya veya strese aşırı tepki göstermesidir. (Damarlarda vazospazm oluşur.) Bu tepkiye yanıt olarak parmak uçlarınızın renginin beyazdan maviye ve kırmızıya dönüşmesi şeklinde gerçekleşen bir süreçtir. Isındıktan sonra, normal kan akışının bölgeye geri dönmesi 15 dakika kadar sürebilir. Çoğu insan için bu ciddi bir sağlık problemi değildir ancak azalmış kan akışı hasara neden olabilir.

İki ana türü vardır;

Birincil Raynaud

Bu formu daha yaygın görülür. Çok hafif olabilir. Birincil Raynaud’lu birçok insan tedaviye başvurmadan kendi başına çözebilir.

İkincil Raynaud

Bu form altta yatan başka bir problemden kaynaklanmaktadır. İkincil Raynaud’lar birincil formdan daha az yaygın olsa da, daha ciddi olma eğilimindedir.

Sekonder Raynaud’ların belirtileri ve semptomları genellikle 40 yaşlarda ve birincil Raynaud’lara göre daha sonra ortaya çıkar.

İkincil Raynaud’ların nedenleri şunlardır: Bağ dokusu hastalıkları, arter hastalıkları, karpal tünel sendromu, tekrarlayan eylem veya titreşim, sigara içmek, el ve ayaklarda yaralanmalar ve bazı ilaçlar.

Raynaud Fenomeni Kimlerde Görülür?

• Kadınlarda, erkeklerden dokuz kat daha fazla görülür.
  • Her yaştan insan Raynaud Fenomeni olabilir ancak genellikle 15 ile 25 yaş arasında görülme sıklığı fazladır.
  • Romatoid artrit , skleroderma ve lupus gibi hastalıkları olan kişilerin ikincil Raynaud Fenonmeni olma olasılığı daha yüksektir.
  • Kanser, migren veya yüksek tansiyonu tedavi etmek için bazı ilaçları kullanan kişilerin Raynaud Fenomeni olma olasılıkları daha yüksek olabilir.
  • Ayrıca, karpal tünel sendromu olan veya titreşimli aletler kullanan kişilerin Raynaud Fenomeni olma olasılığı daha yüksektir.

Belirtileri Nelerdir?

• Soğuk el parmakları veya ayak parmakları,
  • Soğuk veya strese karşı ciltteki renk değişiklikleri,
  • Isınma veya stresin üzerine uyuşma, dikenli hissetme ya da acı veren ağrı

Teşhisi Nasıl Konulur?

Tam teşhis için doktorunuz tırnak altındaki deriyi inceler. Diğer tıbbi sonuçları elemek için bazı kan testleri yapar. Bunlardan biri “antinükleer antikorlar testi”dir. Bu test bağışıklık sisteminiz tarafından üretilen bu antikorların varlığına yönelik pozitif sonuç, bağ dokusu hastalıkları veya diğer otoimmün bozukluklara sahip kişilerde yaygın olan uyarılmış bir bağışıklık sistemini gösterebilir. Diğer bir testte Eritrosit sedimantasyon hızı testidir. Bu test, kırmızı kan hücrelerinin bir tüpün tabanına yerleştiği hızı belirler. Normal hızdan daha hızlı olursa inflamatuar veya otoimmün bir hastalığı işaret edebilir.