Giriş

Osteomalazi, kemik yumuşaması anlamına gelip, metabolik bir kemik hastalığıdır. Kemiğin matriksinin normal mineralizasyonu için gerekli kalsiyumun azalması sonucu mineralize kemiğin patolojik kaybına osteomalazi denir.

Kemik için elzem olan Kalsiyum, D vitamini ve Fosfat gibi vitamin ve minerallerin yetersiz emilimi veya eksikliği sonucunda gerekli olsan sertliğe ulaşamaz. Genellikle yaşlılarda ve orta yaşlı kadınlarda görülür. Çocuklarda kemik yumuşaması (Raşitizm) adını almaktadır. Menopoz dönemini geçirmiş olan kadınlarda da rastlanır. Gerekli tedavi olmayınca bu hastalık ciddi sonuçlara neden olmaktadır.

Osteomalazi Belirtileri Nedir?

Oturup kalkma ve yürümede güçlük

Yürüyüş bozukluğu

Bel, kalça ve bacaklarda kemik ağrıları

Kas kuvvetsizliği

Merdiven inip çıkmada zorlanma

Kırık iyileşmesinde gecikme

Hareket kaybı

Eklem ağrısı

Kırıklar

Kemik Yumuşaması Nedenleri Nedir?

Vitamin D metabolizmasında bozukluk

Yeterli D vitamini alınamaması

Güneş koruyucu kullanmak veya gündüzleri kısa olan bölgede yaşamak

Mineral eksikliği (Fosfat, Kalsiyum)

Böbrek ve karaciğer hastalıkları

Bazı ilaçlar (Epilepsi ilaçları)

Tanısı Nasıl Konulur?

Kan ve idrar testleri, kemik dansitometresi ölçümü, kemik biyopsisi ve görüntüleme yöntemleri (röntgen) kullanılır.

Osteomalazi’de Değerlendirme Nasıl Yapılır?

Ağrı değerlendirmesi, ağrı şiddet skalası (VAS: Visual Analog Scale) ile yapılır.

Eklem hareket açıklıkları değerlendirilir.

Kas kuvvet ölçümü yapılır.

6 dk yürüme testi ile genel fiziksel kapasite değerlendirilir.

Merdiven çıkma testi yapılır.

Kemik Yumuşaması Tedavisi

Hazırlayıcı faktörleri ortadan kaldırma, aşırı yük bindiren aktivitelerden kaçınma, ev içi düzenlemeler yaparak günlük yaşam aktivitelerini ağrısız ve ergonomik yapabilmesini sağlamak.

Uygun diyet ile D vitamini eksikliğini gidererek, Kalsiyum ve Fosfat açığını kapatmak gereklidir.

Medikal tedavi ile kemik dansitesi desteklenmelidir.

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon

Termoterapi: Isı tedavisi ağrıyı ve sertlikleri azaltmak ve mobiliteyi arttırmak amacıyla kullanılır.

Spa Tedavisi: Yaşam kalitesini arttırmak ve ağrıyı azalmak için kullanılır.

Balneoterapi: Ağrıyı azaltmak, sertlikleri azaltmak ve kasları gevşetmek için kullanılır.

Nöromuskuler Elektirik Stimulasyonu (NMES): Kasları kuvvetlendirmek, kas spazmlarını gidermek ve eklem hareket açıklıklarını arttırmak amacıyla kullanılır.

İzotonik ve İzokinetik Egzersizler: Kasları kuvvetlendirmek amacıyla uygulanabilir. Yürüme enduransını (dayanıklılık) arttırabilir.

Kapalı Kinetik Halka Egzerszileri: Günlük aktivitelere benzer fonksiyonel hareketleri içermektedir. Ayrıca eklem aşırı yüklenmelerini önler ve fazla ekipmana gerek yoktur.

Aerobik Egzersizler: Fonksiyonel kapasiteyi geliştirmek için güvenli ve etkili egzersizlerdir.

Su İçi Egzersizler: Suyun kaldırma kuvvetinden yararlanılarak su içinde yapılan uygulamalardır. Ağrı ve kas spazmını azaltır.

Propriosepsiyon Egzersizleri: Kişinin pozisyon hissini geliştirmek amacıyla uygulanabilir.

Ortopedik Hastalıklar için tıklayın