Osteoartrit (Kireçlenme) Nedir?

Osteoartrit -halk arasında kireçlenme- kemik uçlarındaki koruyucu kılıf olan kıkırdağın zamanla yapısal olarak bozulması (incelme, aşınma, tahribat) ile ortaya çıkar. Genellikle ”aşınma ve yıpranma” hastalığı olarak adlandırılır. En sık görülen eklem hastalıklarından biridir. Herhangi bir eklemi etkileyebilir fakat çoğunlukla diz, kalça, el bileği ve omurgada görülmektedir.

Kıkırdak; sürtünmesiz eklem hareketini mümkün kılan sağlam, kaygan bir dokudur. Eğer kıkırdak tamamen yıpranırsa kemik kemiğe sürtünebilir. Böylelikle kemik yapısında değişiklikler, eklemi bir arada tutan ve kemiğe kası bağlayan bağ dokularda bozulmalar oluşur. Nihayetinde eklemin doğal yapısı bozulur.

Osteoartrit Tipleri

Osteoartrit temel olarak iki grupta incelenir:

1) Primer (Birincil) Osteoartrit

En sık tanı konulan osteoartrit tipidir. ”Aşınma ve yıpranma” nedeniyle ortaya çıkar. Yaşlanma ile ilişkilidir. 55-60 yaş itibariyle gelişim gösterme eğilimindedir. En çok etkilenen tutulum bölgeleri eller, ayaklar, dizler ve kalçadır.

2) Sekonder (İkincil) Osteoartrit

Travmalar, doğuştan gelen eklem anormallikleri, metabolik bozukluklar, enfeksiyonlar ve kıkırdağın normal yapısı ve/veya fonksiyonunu değiştiren rahatsızlıklar sonucu oluşur. İkincil osteoartrit, 45-50 yaş arası, nispeten daha genç bireylerde ortaya çıkar.

Sekonder osteoartritte risk faktörleri şunlardır:

•Travma
•Obezite
•Hareketsiz yaşam tarzı
•Kalıtım
•Eklemin aşırı kullanımı
•Diğer hastalıklar

Osteoartrit Semptom ve Bulguları

Osteoartritte birçok belirti bir arada ya da tek başına görülebilir. Erken dönem osteoartritlerde semptomlar açığa dahi çıkmayabilir. Genel hatlarıyla semptomlar şunlardır:

•Eklemden ses gelmesi
•Yük taşırken ağrı oluşması
•Günlük aktivitelerde ağrı oluşması
•Hareket kısıtlılığı
•Eklemde şişkinlik
•Eklemde sertlik
•Eklemde hassasiyet
•Enflamasyon
•Esneklik kaybı
•Kemik çıkıntıları
•Sabah katılığı/tutukluğu

Osteoartrit Risk Faktörleri

Yaş
Osteoartrit orta ve ileri yaş hastalığıdır. Yaş ilerledikçe kıkırdak dayanıklılığı azalır ve osteoartrit riski artar.

Cinsiyet
Kadınlarda görülme oranı erkeklerden daha yüksektir.

Obezite
Kilo arttıkça ekleme binen yük artar ve kemik dokuda aşınmalar meydana gelmeye başlar.

Geçmiş Yaralanmalar
Geçmiş eklem yaralanmaları riski arttırır.

Meslek
Eklemdeki stresi arttıracak bir meslek ya da hobiye sahip olanlar risk altındadır.

Kemik Deformiteleri
Diz gibi yük binen eklemlerde yaşanan kemik deformiteleri sonucu osteoartrit gelişimi gözlenir.

Diğer Hastalıklar
Kemik ve eklemi etkileyen farklı hastalıklara sahip olmak risk faktörüdür.

Kas Zayıflığı
Eklem çevresindeki kas gruplarının zayıf olması kemik dokuda yıpranmaya sebebiyet verebilir.

Kalıtımsal Faktörler

KAYNAKÇA: