Multiple Skleroz (MS) Nedir? Belirtileri Nelerdir?

Multiple Skleroz (MS) Nedir?

Halk arasında MS (emes) olarak da bilinen “Multiple Skleroz” isimli kronik ve teşhisi zor MSS kaynaklı, otoimmün bir hastalıktır.

T hücrelerinin, sinir hücreleri üzerinde bulunan miyelin kılıfı tahrip etmesi sonucu “MS” meydana gelir. Özellikle beyaz madde zarar görür ve burada plak oluşumu gözlemlenir. Bu bölümde vücudun diğer bölümleri arasındaki bilgi alışverişini sağlayan sinir hücreleri mevcuttur. Sinir hücreleri, organlardan gelen bilgiyi beyne aktarmakla görevlidirler. Etraflarındaki miyelin kılıfın hasarıyla bu mesajlar bozulur, yavaşlar veya hiç iletilemez. Bu yüzden beyin ve omurilikte koordinasyon sorunları başlar. Etkilenen sinir liflerinde ciddi bozukluklar meydana gelerek etkilendiği yere, dereceye göre tipi/şiddeti değişiklik gösterebilir.

Otoimmün hastalıklarda yanlış programlanma nedeniyle vücut kendi savunma mekanizmasını tanıyamaz ve patojenler yerine sağlıklı hücrelerine savaş açarak beyne giden bilgi akışını engeller.

MS bulaşıcı değildir ve kişiye özeldir. Bir kısmı ataklar halinde, bir kısmı baştan veya sonradan ilerleyici şekilde kendini gösterir. Her insanda farklı şiddette, sıklıkta ve bulgularda görülebilir. Yanlış kodlamadan dolayı her atakta MSS’de farklı yerler etkilenebilir. Bu da gelişebilecek reaksiyonların önceden tahmin edilememesine ve değişkenlik göstermesine yol açar.

Tedavi kişiye özel olmalı ve mutlaka erken dönemde teşhis edilmeye çalışılmalıdır. Tedaviler MS ataklarını tedavi etmeye yardımcı olmakla beraber hastalık seyrini yavaşlatabilir.

Multiple Skleroz (MS) Kimlerde Görülür?

Tam olarak kimlerde görülebileceği açıklanamasada daha çok genç yetişkinlerde görülür. Kadınlarda erkeklere oranla 2 kat daha fazla görüldüğü dikkat çekmiştir. Bunun nedeni otoimmün hastalıktan kaynaklı olabilir.

Multiple Skleroz (MS) Belirtileri Nelerdir?

MS’te belirtiler kişiye özeldir ve beyinde etkilenen sinir yerine göre değişiklikler gösterebilir. Ataklar, düzelmeler veya yavaşça kötüleşen bir seyir izlenir. Çoğu zaman gelip geçici belirtiler gözlemlenir. MSS’nin etkilenmesine bağlı olarak burada bulunan beyin, omurilik ve sinir liflerinden kaynaklı işlev bozuklukları meydana gelir.

Bunlar genelde;

-Kısmi veya tam görme kaybı

-Bulanık görme, çift görme

-Koordinasyon bozukluğu, dengesizlik

-Isı hassasiyeti ( vücutlarındaki ısı artışı olumsuz etkiler.)

-Baş dönmesi (vertigo)

-Konuşma bozukluğu (dizartri)

-Fiziksel veya zihinsel faaliyetlerde bitkinlik, yorgunluk

-Kas güçsüzlüğü, uyuşma

-Kognitif belirtiler

-Ataksiler şeklindedir.

Hangi Yaşlarda Ortaya Çıkar?

Dünya üzerindeki yapılan araştırmalara bakılarak MS’in daha çok genç yetişkinlerde (20-40 yaş arası) ortaya çıktığı, nadir olarak da bu yaş aralığından önce veya sonra da meydana gelebileceği gözlemlenmiştir. Yaşam boyu devam eder.