Lateral Epikondilit (Tenisçi Dirseği)

Lateral Epikondilit (Tenisçi Dirseği) Nedir?

Lateral epikondilit, lateral dirsek tendinopati veya halk arasında tenisçi dirseği diye adlandırılan, tendonun yapışma yerindeki dejenerasyondur. Başka bir deyişle el bileğine ve parmaklara ekstansiyon yaptıran kasların yapışma yeri olan dirsekteki lateral (dış) epikondilde aşırı zorlama sunucu tendonun iltihabi reaksiyonudur.

Lateral Epikondilit Nasıl Oluşur?

El bileğini ekstansör yönde hareket ettiren kasların yapışma yeri olan lateral epikondilitte (dirseğin dışındaki çıkıntı) tendonun aşırı zorlanma ve sık kullanımının sebep olduğu vaskülerizasyonda azalma görülür. Yetersiz oksijenlenme ile bununla birlikte angio-fibroblastik bozulma ve kalınlaşmaya yol açtığı çalışmalarda görülmüştür.

Yaralanma mekanizması el bileğinde ekstansiyon yönünde ani kuvvetle beraber dirseğinde devreye girmesiyle torsiyon kuvveti oluşturur. Bu da ekstansiyon kompanentlerinin gerilimi ile birlikte tendonda hasar oluşturur. Hatta bu hasar tendonun yapışma noktası olan kemikten parça koparacak kadar kuvvetli olabilir.

Ekstansör komponentlerin tensionu ile oluşan bu kuvvet sonucu yaralanan dokuda ödem, ısı artışı gibi reaksiyonlar gözlemlenebilir.

Kimlerde Görülür?

Tenis ve diğer raket oyunlarında sık kullanım ve tekrarlı zorlamaya bağlı oluşan lateral epikondilit, bu tür sporla uğraşan kişilerde sık görülür. Bu sporların yanı sıra motosiklet sürücülerinde, yoğun çalışan ev hanımlarında, marangozlarda, boyacılarda, tesisatçılarda sıkça görülen problemler arasındadır. Medial Epikondilit’e göre görülme sıklığı daha fazladır.

1980 yılında dünya sağlık örgütü (WHO), lateral epikondiliti iş kapasitesini sıklıkla limitlediği için bir dizabilite (özür) olarak sınıflamıştır. Hatta erken emeklilik nedenidir.

Görülme sıklığı en çok 30-50 yaş aralığıdır.

Lateral Epikondilitin Belirtileri Nelerdir?

Lateral epikondilit genelde yavaş progresyon gösterir. Akut başlangıç çoğunlukla ani zorlama ile ortaya çıkar. Dirseğin dış kısmında ön kola doğru yayılan ağrı tipik şikayetlerdendir. Palpasyon ile hassasiyet vardır. Dirsek düz iken el bileğini dirence karşı yukarı yönde (ekstansiyon yönünde) kaldırmaya çalıştığında ağrı artar. Bir diğer belirtilerden biri de dirsek düz iken el bileğini aşağı yönde pasif olarak (fleksiyon yönünde) germe yapmak ağrıyı şiddetlendirir. Ağrı ile beraber hastalarda güç kaybı da gözlemlenir hatta hastalar bu durumu şu şekilde dile getiriler; anahtar çeviremiyorum, telefonu uzun süre tutamıyorum, tokalaşmakta zorlanıyorum.

Tanı Nasıl Konulur?

Lateral epikondilde dirseğin dış kısmında ağrı ve hassasiyet vardır, el bileğinin dirençli hareketlerinde lateral epikondilde ağrı olur. Teşhis oldukça kolaydır. El bileği ekstansiyonuna direnç uygulanırsa ağrı olur. Röntgen grafi istenebilir.

Bunlar genellikle tanı konması için yeterlidir. Manyetik rezonans görüntüleme ve sinir iletim hızı çalışmaları (EMG) başka hastalıkları ayırmak için çok nadir durumlarda gerekli olabilir.