lateral epikondilit (tenisçi dirseği) tedavisi
Lateral Epikondilit Nedir? Nasıl Oluşur? Kimlerde Görülür? Belirtileri Nelerdir? ve Tanısı Nasıl Konulur? sorularının cevabını bulabileceğiniz Lateral Epikondilit (Tenisçi Dirseği) isimli makalemizi okuyabilirsiniz.

Aşırı damarsal granülasyon (dokuların içinde anormal, küçük, sert kitleler veya granüller) ile karakterize eklem dışı tendon yaralanmasına lateral epikondilit adı verilir. Kolun aşırı kullanımından kaynaklanır, ağrıya sebep olur.

El bileğini geriye çeken kaslar etkilenir. Etkilenen kaslar ekstansor carpi radialis brevis (en çok etkilenen kas), ekstansor carpi radialis longus, ekstansor carpi ulnaris, ekstansor kommunüstür.

Görülme oranı yüzde 1-3’tür. Sıklıkla 40-50 yaş grubunda görülür. Raket sporu ile uğraşan kişilerde (adını buradan almıştır), ofis çalışanlarında ve ev hanımlarında görülme oranı yüksektir.

Lateral Epikondilit Belirtileri

-Dirseğin dış tarafında hissedilen ağrı ve hassasiyet ön kola yayılır. Özellikle günlük yaşam aktivitelerinde dirsekten bileğe uzanan ağrı ile karakterizedir.

-Ağrının sonucunda kol kaslarında güçsüzlük ve ağır kaldıramama durumu gelişir.

-İlerleyen safhalarda yumruk yapılamaz, kapı açılamaz, tokalaşmakta zorlanılır. El bileği hareketleri kısıtlanır.

Lateral Epinkondilit Değerlendirmesi

Ağrı, eklem hareketleri, kaslar, fonksiyon, genel fiziksel özellikler ve anksiyete değerlendirilir.

Testler: Mills Testi, Cozens Testi, Dirençli Orta Parmak Ekstansiyonu, Thomsen Testi

lateral epikondilit (tenisçi dirseği) ağrısı

Koruma Fazı

Yaralanmış doku strese (ekleme binen yüklere) karşı korunur. Fakat fonksiyon kısıtlanmaz.

1) Splint (sabitleyici) Kullanımı:

Eklem üzerine binen stresi (yükü) azaltmak için kullanılır. Çok uzun süre kullanımı dezavantaja dönüşebilir, kısa süre için idealdir.

2)Terapatik Modaliteler:

-Ultrason, elektrik stimulasyonu, soğuk uygulamalar (ağrıyı azaltmak için egzersizle kombine uygulanır)

-Laser

-ESWT (Yüksek şiddetteki basınç dalgalarının vücuda uygulanmasına yönelik bir tedavi, ekstonsor karpi radialis brevis üzerine uygulanır)

3) Streoid Enjeksiyonu:

Ağrının azaltılmasında kısa dönemde etkilidir (uzun dönem için egzersiz tedavisi daha etkili).

4) Cyriax Fizyoterapi:

-Ekstansor carpi radialis brevis kasına, transvers friksiyon masajı ve dirsek eklemine uygulanan Mill’s Manipulasyonu: Transvers friksiyon masajı ile hasta manipulasyona hazırlanır. (Transvers Friksiyon masajı öncesi mutlaka posterior interesseöz adlı sinir değerlendirilmelidir. Aksi durumda sinir felci oluşabilir.)

-Mulligan mobilizasyonu (Hareketle mobilizasyon tekniği): Hastanın aktif katılımıyla gerçekleştirilir. Etkisi uygulamanın hemen sonunda ortaya çıkar.

5) Bantlama Teknikleri:

Yaralanmış dokunun korunması amacıyla uygulanır. Bant deriyi yukarı kaldırarak içerideki basıncı hafifletir, dolaşımı artırır.

Kuvvetlendirme Fazı

Distal (organın merkezden uzak olan kısmı) mobilite (hareketlilik) için proksimal (organın merkeze yakın olan kısmı) stabilizasyon (dengeleme,sağlamlaştırma) prensibi önemlidir.

-Kol ve ön kol kasları kuvvetlendirilir.

-Rotator manşet adı verilen sırt kaslarının kuvvetlendirilmesi önemlidir:

1) Yan yatış pozisyonunda omuz eksternal rotasyonu: Dirsek 90 derece bükülür (parmak uçları yukarı gösterecek şekilde)

2) Yüzüstü pozisyonda horizontal abduksiyon: Kol 90 derece yana açılır.

3) Yüz üstü omuz ekstansiyonu: Kol geriye kaldırılır.

-Fizyoterapist elle direnç vererek kürek kemiği hareketlerini yaptıran kasları kuvvetlendirebilir (kürek kemiğinin öne ve arkaya hareketi).

-Serratus anterior adlı kasın (koltuk altından başlayıp karna doğru gider) kuvvetlendirilmesi.

-El bileği fleksiyonu-ekstansiyonu (bileği büküp düzeltme) ve ön kol pronasyon-supinasyonu (avuç içi önce aşağı bakar sonra bilek çevrilir avuç içi yukarı bakar konuma gelir) kuvvetlendirme.

-El bileği radial ve ulnar deviasyon (bileği bükmeden el bileğini sağa ve sola oynatma) kuvvetlendirme.

-Stabilizasyon egzersizleri (duvarda ve yerde top sektirme egzersizleri örnek verilebilir).

Aktiviteye/Spora Dönüş Fazı

Yapılan spora ve aktiviteye yönelik program belirlenir. Günlük yaşam aktiviteleri göz önünde bulundurulur.

Örnek egzersizler: Top sıkma, havlu sıkma

NOT: Lateral epikondilitte eklem limitasyonları (kısıtlılıkları) ve kas tonus artışı (kasların pasif hareketlere karşı gösterdiği gerginlik durumu) oluşabilir. Eklem limitasyonlarında (kısıtlılıklarında) mobilizasyon ve PNF (Proprioseptif Nöromusküler Fasilitasyon) adı verilen özel teknikler kullanılabilir. Kas tonus artışı için mobilizasyon, PNF teknikleri dışında germe egzersizleri ve elektrofiziksel ajanlar kullanılır.

Kaynakça:
1.Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Seti,Ayşe Karaduman,Cilt 2,s 94
2.http://www.milliyet.com.tr/Tenisci-dirsegi-nedir–Tenisci-dirseginin-belirtileri-ve-egzersizleri-molatik-229/