Corona (Korona) Virüsü Nedir?

Corona virüsler (CoV) insanlarda veya hayvanlarda hastalığa neden olan büyük virüs topluluklarıdır. Corona virüsün soğuk algınlığından Orta Doğu Solunum Sendromu (MERS-Middle East Respiratory Syndrome) ve Şiddetli Akut Solunum Sendromu (SARS-Severe Acute Respiratory Syndrome) gibi daha ağır hastalıklara ve solunum yolu enfeksiyonlarına neden olduğu bilinmektedir. En son keşfedilen corona virüsünün yol açtığı bulaşıcı hastalığa ise COVID-19 (Corana Virus Disease) ismi verilmiştir. Bu yeni hastalık ilk kez Çin’in Wuhan kentinde, Aralık 2019 tarihinde görülmüştür.

COVID-19 Belirtileri Nelerdir?

Covid-19’un en sık görülen belirtisi kuru öksürük, yorgunluk ve yüksek ateştir. Bazı hastalarda ağrı, burun akıntısı, boğaz ağrısı ya da ishal görülebilir. Enfekte olmasına rağmen semptom göstermeyen hastalar da mevcuttur. Bu semptomlar genellikle hafiftir ve vücutta yavaş yavaş artar. Çoğu insan (%80) enfekte olmasına karşın özel bir tedaviye ihtiyaç duymadan iyileşebilir. Covid-19 bulaşan her 6 kişiden yaklaşık 1’i ağır hastalanmakta ve nefes almada güçlük çekmektedir. Yaşlı insanlar ve yüksek tansiyon, kalp problemleri veya diyabet gibi altta yatan tıbbi sorunları olanların ciddi hastalıklara yakalanma olasılığı daha yüksektir. Ateş, öksürük ve nefes almada güçlük çeken insanlar sağlık kuruluşlarına başvurmalıdır.

COVID-19 Nasıl Yayılır/Bulaşır?

İnsanlara, Covid-19, daha önce enfekte olmuş kişilerden bulaşabilmektedir. Covid-19’a sahip bir kişi öksürdüğünde veya nefes verdiğinde yayılan küçük damlacıklardan ya da bu damlacıkların yüzeylere düşmesinin ardından diğer insanların bu yüzeylere dokunup ellerini gözüne, burnuna veya ağzına götürmesiyle hastalık bulaşır. Ya da yakın mesafede, enfekte olmuş kişinin ağzından çıkan damlalar ile direkt nefes alan kişilere de yayılabilir. Bu sebeple hasta olan kişiyle aranızda en az 1 metre mesafe olması önemlidir.

Güncel coronavirus vakalarını görmek için tıklayın

Kaynak:
Dünya Sağlık Örgütü (WHO)