bursit (bursitis) nedir? belirtileri nelerdir?

Bursit Nedir?

Bursa; kas, tendon, eklem gibi yapıların birbiri üzerinde yastık görevi gören küçük, sıvı dolu bir kesedir. Vücudumuzda 150’den fazla bursa bulunmaktadır. Bursalar; omuzlar, dizler, dirsekler ve kalça  gibi büyük eklemlerin tendonlarına bitişik konumdadır. Bursit ise bursanın iltihaplanmasıdır.

Nerelerde Görülür?

Genellikle diz veya dirsekte oluşmaktadır. Dirseklerin uzun süre sert bir yüzeye koyulması ve uzun süre diz çökmek bursitin başlamasını sağlayabilir. Kalçada da görülmektedir.

Belirtileri Nelerdir?

En yaygın belirtisi ağrıdır: Ağrı keskindir ve yayılır. Genelde geceleri özellikle etkilenen tarafın üstüne yatıldığında kötüleşmektedir.

Sertlik

Etkilenen bölgede şişlik

Kısıtlı eklem hareketi

Sıcaklık

Kızarma

Nedenleri

Bazı meslekler ve çalışma şekline göre bursit oluşmaktadır. Sürekli dirseklerini masaya koyarak ders çalışanlarda veya bilgisayar ile uğraşan kişilerde, dirseklerinin ve dizlerinin üstünde durarak çalışanlarda sıklıkla görülmektedir. Sabahtan akşama kadar sert zemine oturan kişilerde kalça bursiti görülebilmektedir. Bazen de bakteriyel iltihaplanmadan dolayı görülebilmektedir.

Teşhisi

Tipik olarak şişme veya ağrı, hassasiyet ile teşhis edilmektedir. Kronikleşen (tekrarlayan) durumlarda bursadaki kalsifikasyonlarda X-Ray ile tespit edilebilir.

Tedavisi

Bursit şikayeti olan kimseler şişlik ve ağrıdan dolayı zamanla eklemlerini hareket ettiremeyecekleri için hareket kısıtlılığı meydana gelecektir. Bu nedenle de eklemi zorlayacak aktivitelerden kaçınılmalıdır. Bölgenin dinlendirilmesi gerekir. Etkilenen bölge üzerine buz konması iltihabı azaltmaya yardımcı olur.

Medikal tedavi olarak; ağrıyı ve iltihabı engellemek için ilaç kullanılabilir.
(İbuprofen ve Non-steroid Anti-inflamatuar(NSAİD))

Fizik tedavi ile etkilenen bölge çevresindeki kasların kuvvetlendirilmesi ve esnekliği artırılarak bursitin tekrar etmesi engellenebilir.